KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, oktober 09, 2007

Mera god mat

Med lotsens hjälp hade vi lirkat ut den stora ATC-tankern Alandia Lynx från Europoort och befann oss i södra Nordsjön på västgående. Telefonen ringde. Det var kocken.
- Sir, I managed to get som balut - eggs in Rotterdam. I'll be serving the crew balut for dinner, as appetizer. Would you like to have one too, sir?
- Balut, chiefcook, what is it? frågade jag.
- Oh, balut sir! Fertilized eggs. Philippino speciality. Very good! Very tasty and good for the... eh... stamina, sir!
Eftersom jag har ätit det mesta i mina dagar tackade jag tankspritt ja utan att tänka närmare på saken. Kocken brukade ibland överraska med goda filippinska specialiteter.

När jag vid middagstid äntrade befälsmässen satt flera av de filippinska officerarna redan vid sitt bord och väntade. Stewarden serverade förrätten från en fullastad bricka - vanliga ägg i vanliga äggkoppar. De filippinska pojkarna såg förväntansfullt på äggen men av artighet brukade de vänta tills jag började.
- I hope it is not hard-boiled, skojade jag och knackade sönder toppen av äggskalet.
En rosa kycklingnäbb stack upp och inne i ägget låg en fullgången kyckling med antydning till fjädrar och klor. Jag vet inte i vilken mån jag lyckades hålla masken. Sex par filippinska ögon vilade på mig. Här gällde det att inte tappa ansiktet eller att nedvärdera en typisk filippinsk delikatess som i välmening serverats mig. Jag saltade och satte skeden i kycklingen. Näbben och benen var mjuka som brosk. Det var meningen att allt skulle ätas. Litet pyttesmå fjädrar fick man dock pilla bort. Det ljusbruna spadet skulle sörplas direkt ur äggskalet.
---

Balut- ägg anses i Vietnam, Kambodja och Filippinerna vara en delikatess och ett afrodisiakum. Ägg, oftast från ankor, värms i solen och läggs i korgar med sand för att hålla värmen. Embryot börjar växa. Efter 17 dagar har kycklingen utvecklats så långt att den anses klar att ätas. Äggen kokas i femton minuter och äts varma.

Äggen är svåra att få tag på i Europa. Jag var dock med om att besättningen lyckades skaffa dem i Rotterdam och även i någon hamn i Italien.
På bilderna syns ett kokt ägg färdigt att avnjutas.
Läs mer om balut

2 kommentarer:

syster Gun sa...

Dom där äggen skulle jag nog ha tackat nej till! Det riktigt vänder sej i magen...men iofs äter man ju fullgångna kycklingar.....

Ole sa...

Jo, Gun, det är märkligt det där med mat-tabun. På vissa ställen i östra Asien är det otänkbart att äta rutten mjölk - d.v.s. ost. Och australiensiska besättningsmedlemmar på ett norskt fartyg gick i strejk när det serverades rå - d.v.s. gravad fisk. Råttor, aphjärna - för oss otänkbart att äta - är eftersökta delikatesser på andra håll i världen.