KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, november 08, 2007

Ett underbart sjukhus

Som tredje styrman på världens oceaner ingick det i jobbet att ledsaga besättningsmän till doktor och sjukhus i hamn. Således har jag sett många sjuklokaler i flera världsdelar men aldrig något som liknar vårt åländska.

Mina bihålor kändes som igenstoppade hängrännor så jag tog mig till doktorn. I två timmar väntade jag och passade på att inspektera vårt nya sjukhus som jag inte besökt tidigare. Fantastiskt är ordet. Där satt människor i trevliga små avbalkningar och väntade i gemytligt samspråk. Leende, vitklädd personal fanns överallt ifall man behövde fråga något. Självaste Robert Lahti stod vid kafé-staketet och vinkade gemytligt: - Kom å ta en kopp kaffe! Gröna växter, varma färger - jag stortrivdes. Och doktorn! Fyrtioårig kvinna, fin figur, persikohy och ett leende som riskerar att påskynda issmältningen på nordpolen.

Till sjukhuset far man gärna!

Och så en helt annan sak. Isen låg över hela Slottsundet i morse. Bara så ni vet.

1 kommentar:

Anonym sa...

hejsan jag var på besök till samma doktor och jag håller med dig.Jag måste på ett återbesök snart. :)