KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, november 05, 2007

På väg med Embarsund till Föglö ber jag om ett skeppsvarv åt folket

"Archipelago VTS, gomorron, landsvägsfärjan Embarsund avgår från Mariehamn mot Degerby, via Koklubb", sade jag i VHF'ens mikrofon samtidigt som vi passerade Pommern. Archipelago VTS tackade artigt för upplysningen och meddelade: "Viking Cinderella på inkommande, passerade Marhällan för sju minuter sedan". Jag kvitterade och satte kursen mot västbojen utanför Korrvik.

Ett historiskt varvsbesök är till ända. Embarsund är den sista landskapsfärja som dockas på Algots varv. Nu är det slut. Finito. Varvet har synat och målat sin sista fartygsbotten. Brådskande!... skaffa ett skeppsvarv, någon! Om jag vore tjugo år yngre så... flytdocka!

Medan morgonen långsamt ljusnar till dag styr jag mot Askörännan. Dieselmotorerna mullrar tryggt. Jag ställer in båda på sjuttonhundra varv. De sex röda ljusen från vindmöllorna på Båtskären bleknar när dagsljuset tilltar. Sköna är de, vindmöllorna, och jag blir alldeles hänförd när jag tänker på att när det blåser friskt, som denna morgon, kan snurrorna på Båtskären klara hela Mariehamns elbehov. Stor är människans enfald! Jag tänker på de dårar som kämpade med näbbar och klor, tryne och klövar, emot vindkraftprojektet.


Nio timmar senare förtöjer vi trotjänarinnan, reservfärjan Töftö hemma i Vårdö igen. Alltid beredd i sitt fäste, väntande på nästa uppdrag - att avlösa någon av landskapets fem landsvägsfärjor vid varvsbesök och tekniska problem.



Färjbyte i Embarsund den 5 november

Inga kommentarer: