KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, november 21, 2007

Pemmican igen - och kossorna blir glada

För en tid sedan skrev jag här i bloggen om världens bästa färdkost - pemmican. Polarområden har utforskats i femtiogradig kyla och månadslånga färder i Alaskas och Kanadas vildmarker har gjorts, ofta med pemmican som enda föda. På Amundsens, Scotts och Shackletons sydpolsexpeditioner levde männen på pemmican i åratal. Dom här gubbarna blandade pemmican med krossade skeppsskorpor och vatten. Gröten kallades hoosh. Utan hoosh hade jordens polarområden förblivit outforskade längre än som blev fallet.

När jag hittade ett recept på pemmican utan kött upplät jag ett triumferande rop så att kattorna reste päls och, i försvarsställning, kikade fram från sina läger och Birgitta undrade om jag hade ont
. Min förtjusning berodde inte på att jag inte käkar kreatur, utan på att det är så illa trassligt att torka kött för att göra "riktig" pemmican. Ordföranden i gänget på bilden håller med. Gör pemmican utan kött! tycker hon.

Receptet på köttlös pemmican nedan, som jag knyckt från sajten PhysicalMind.
com, sägs näringsmässigt vara nästan lika bra som köttpemmican. Läs mera här: http://www.physicalmind.com/pemmican.htm

Och varför tjatar jag om pemmican? Jo, tanken på en föda som innehåller allt ens runda lekamen behöver är väl bra? Och så har jag läst om att det ofta förekommer undernäring hos självhushållande gamlingar som inte vill sitta på vårdhem men har svårt att laga näringsriktig mat själva. Med pemmicankakor i kylskåpet är man aldrig utan mat som är bra för kroppen. Kanske man kunde dra ner matlagningen till en gång i veckan? Och pemmican är väl GI-mat? Eller vad säger glykemiska-index-folkets religion om ingredienserna nedan? Fritt fram för kommentarer!

Själv har jag inte provat receptet, men jag ska!


MEATLESS PEMMICAN

1/2 cup raisins
1/2 cup dried pumpkin or squash
1/2 cup peanuts
1/2 cup acorn or cornmeal (Det här är ekollon- eller majsmjöl, går säkert lika bra med vete-.)
1/2 cup hickory nuts (Pecannötter, tror jag. Får man tag i såna här? Om inte, tar jag hassel- eller valnötter.)
1/3 cup honey or maple syrup
1/2 cup dried apples

In order to make sure that the acorn or cornmeal is bone-dry, spread it in a thin layer on a cookie sheet and place it in a warm oven for 15 to 30 minutes, checking frequently. The oven should be at the lowest possible setting. Then combine the dry ingredients and either chop them with a knife or grind them coarsely through a food grinder. Add the honey or maple syrup and blend thoroughly. Divide the mixture into 1/4-cup portions, press into cakes, and store in the refrigerator.

Watch out! Such fiber will have a 'bathroom' effect, and it will be very high energy from the sugars in the honey and fruit. However, the excellent fats and proteins from the nuts will help counter the over-abundance of energy.


PEMMICAN: This is said to be a Cree Indian word which, roughly translated, means “the least food with the most nourishment”. Also called trail mix.

2 kommentarer:

britt sa...

Jo, hyfsat bra GI-mat, men ta absolut inte majsmjöl eller vetemjöl. Det ska va korn eller råg, eller ännu hellre dinkelmjöl av speltvete, det urgamla vikingavetet som innehåller mer proteiner än allt annat mjöl, förutom soja, kanske.
Pecannötter finns här, men hasselnötter är lika bra.
På tal om mat och GI.. jag läser just nu Sten Sture Skaldemans bok om Praktisk viktminskning. Den är läsvärd! (Fast lite extrema matvanor enligt min smak, kanske)

Ole sa...

Jo jäklar, jag gissade det. Nu är det för sent för jag har gjort första laddningen pemmican med majsmjöl. Men nästa gång blir det dinkelmjöl. Det kommer rapport i bloggen om utfallet av pemmicantillverkningen.