KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 09, 2011

Töftöfärjan har snart seglat tolv varv runt jorden

Den 25 november 2007 skrev jag ett blogginlägg om Töftöfärjan där jag bland annat utnämnde henne till kandidat för Guinness rekordbok när hon fyller tjugo år. Åren går alltså, och nu är det dags att uppdatera uppgifterna om m/f Töftö. 

En osannolik arbetshäst är hon m/f Töftö. Sällsynt välbyggd, lättmanövrerad och effektiv. Hon är byggd av ålänningar för ålänningar på varvet Lun-Mek i Mariehamn. Lun-Mek var inte ens ett skeppsvarv utan en mekanisk verkstad som låg vid en vanlig gata i staden. Där byggdes färjan i bitar som transporterades längs gator och vägar ner till en kaj vid Algots varv och svetsades ihop.















Detta visste du inte om Töftöfärjan:

Hon togs i trafik 1993. Hon drivs av två 14 liters dieselmotorer av märket Scania vilka är kopplade till två propelleraggregat av märket Rolls Royce.

Längd 44 meter, bredd 10 m. Kapacitet 22-24 personbilar eller två långtradare och 14-16 personbilar.

Bortsett från några haverier och en grundstötning har hon varit i trafik 21 timmar per dygn, 50 veckor i året, i 18 år. Hon gör varje dygn 180 enkelresor över Prästösundet. En överfart tar 5-6 minuter inklusive lastning och lossning. Sträckan är 400 meter - hon seglar 72 kilometer om dygnet. Sedan hon togs i bruk har hon seglat 453600 kilometer, vilket motsvarar 11,3 varv runt jorden.

Hon har slitit ut 4 dieselmotorer och motorerna 5 och 6 är på gång.

Hon transporterar 180 000 fordon och 340 000 passagerare om året. Hon har hittills fraktat 6,2 miljoner passagerare och 3,3 miljoner fordon över Prästösundet.

Hon bränner 200 000 liter dieselolja på ett år.

Under sina 18 år i trafik har hon haft uppehåll för hårt väder bara tre gånger. Det längsta uppehållet varade 4 timmar. Värsta tillbudet: En långtradare kapsejsade i sydvästlig storm. Som tur var stod inga personbilar i filen bredvid.

På sommarhalvåret är m/f Töftö igång upp till 23 timmar pr dygn. Det finns ingen färja - Viking, Silja, Eckerö eller andra som trafikerar Åland som har lika mycket körtimmar på ett dygn.

Hon kan, om någon bryr sig, ha en seriös chans att platsa i Guinness rekordbok - t.ex. när hon fyller tjugo.

4 kommentarer:

BP sa...

Mindre körtimmar skulle det bli med tidtabell!!

Men mannen med den frodiga mustaschen får väl spunk då!?

Kapten Haddock sa...

Jo, men nu har dom varit och tittat på Lövö-bron i Kimito å ska ha en likadan över Prästösundet så om en halv mansålder blir det väl bro. Jävlar va museibyrån ska polisanmäla till höger å vänster när dom börjar spränga å gräva i fornminnena på Prästö.

BP sa...

Bro är säkert bra men det är väldigt lång återbetalningstid på den. Det finns andra projekt inom skärgårdstrafiken som betalar sig betydligt snabbare. Gamla broar brukar också vara dyra i underhåll.

Vajerfärjorna är billiga i drift därför tar det så länge att gå med vinst med brobygge. Ännu billigare med tidtabell vilket Tielaitos/Destia/Finferries fattat redan länge...

Anonym sa...

Passa Er nu, Wårdös store son kanske far till Bryssel å skvallar att de e brobyggen på gång på värdefull plats.

Eriksson