KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, september 16, 2011

Greyfriars Bobby

Nu är det klart. Idag bokade kaptenerna Haddock och Morgan med kuttersmycken in på Ryanair's flyg till Edinburgh för att bland annat betyga Greyfriars Bobby sin vördnad. Avfärd på onsdag.

Nedanfinnandes skildring skrev jag redan för fyra år sedan. Ni tål att läsa den på nytt.

"Jag hörde första gången talas om Greyfriars Bobby för tio år sedan när jag klarerade in ATC-tankern Alandia Lynx till Hound Point och frågade mäklaren vilka sevärdheter han kunde tipsa om i Edinburgh.

"Greyfriars Bobby and the Scotch Whisky Experience", svarade mäklaren.

I två år var polismannen John Gray och hans hund, Skye-terriern Bobby, oskiljaktliga vänner. Så blev John Gray sjuk. Han dog av tuberkulos den 15 februari 1858 och begravdes på Greyfriars Kirkyard, begravningsplatsen som ligger vid Greyfriars Kirk i Edinburgh, Skottland.

Resten av sitt liv, i fjorton år, vaktade Bobby sin herres grav. På dagarna lämnade han platsen endast för att äta. Vänliga pubägare i omgivningen började ge hunden mat så han behövde inte gå långt. Borgmästaren fick höra talas om Bobby och såg till att han fick papper på att han var "medborgare av Edinburgh" för att han inte skulle bli skjuten som herrelös.

När Bobby dog 1872 höjdes röster för att han skulle begravas bredvid sin husse. Som vanligt vägrade kyrkans snålögda svartrockar att begrava en hund på helig mark. En kompromiss kom till stånd och Bobby begravdes vid kyrkomuren, inte långt från John Gray's grav.

En staty av Bobby restes utanför puben som ligger där ännu i dag och heter — just det — Greyfriars Bobby. Puben finns tvärs över gatan mitt emot Greyfriars Kirk. Statyn bär inskriptionen:
Greyfriars Bobby - died 14th January 1872 - aged 16 years - Let his loyalty and devotion be a lesson to us all.

Författarinnan Eleanor Atkinson har skrivit en bok, Greyfriars Bobby, om den trofasta hunden. Flera filmer, bland andra Greyfriars Bobby, The True Story of 
a Dog och The Adventures of Greyfriars Bobby har spelats in om Bobbys liv.

Innan jag seglar till mitt Fiddler's Green ska jag en gång betyga Bobby min vördnad och respekt."

Läs mer om Greyfriars Bobby här >>
Läs om Edinburgh >>



Greyfriars Bobby. Puben med samma namn i bakgrunden.

Bobbys gravsten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Häftigt!!!!!!! själv så bokar jag in mig på ytterligare en Helsingforsresa för ett intressant symposium i november....

Mässkalle