KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, december 26, 2007

Måns går i D-dur



















Det är ingen slump. I tre år har jag observerat Måsses förhållande till musik. Jag har munspel i tonarterna C, D, E, F, G, H och A. Jag spelar ofta. När jag blåser i D-munspelet hoppar Måsse upp från sitt läger, kommer nära mitt ansikte och piper: Jag vill också va' me' ! Men endast D-dur! Jag kan blåsa så begoniabladen skrynklar sig i vilken annan tonart som helst. Måsse är oberörd, lyfter inte ett morrhår.

Jag har en teori som är en fråga: Sju av tio gamla folkmusiklåtar spelas i D-dur. Kan det vara så att just den tonarten är den ursprungliga; den som däggdjurs öron är skapade för och som dom blir glada av ?

2 kommentarer:

Brollan sa...

Hmm..
Arrak ylar i moll de e så att tårana börjar rinna när man hör homom...

ole sa...

E du säker på att de e moll. Kanske de e D-dur? Det går att kolla. Sätt en elektronisk stämapparat framför nosen på'n och se vilket utslag det blir.