KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, december 04, 2007

Mättat fett

Min kompis Nutrimona ropade upprört:

- Slit bladen ur Bibelns skapelsehistoria och strö dem för vinden! Gör om Big Bang! Jämna kyrkorna med marken! Avsätt presidenten!

- Nå, nå va e de nu då? undrade jag.

- Här har man, tamejfan, i ett helt liv försökt vara en lydig medborgare. Ätit frukt och grönt. Intagit tre brödskivor om dagen när Hälsoverket rekommenderade så. Slutat med brödskivorna när dom sa: minska på kolhydraterna. Ätit fisk när dom rådgav så. Druckit ett glas vin om dagen när det blev tillåtet. Ätit omega3 oljor när det blev hälsosamt. Käkat olivolja. Bekämpat fria radikaler. Räknat röda pluppar med Viktväktarna. Undvikit mättade fetter. MÄTTADE FETTER!! Nu har, för helvete, Britt upptäckt att modersmjölken innehåller mest mättat fett!! Jag har blivit lurad hela mitt liv! Redan ur morsans bröst fick jag suga i mig en massa äckliga mättade fetter! Tala om dålig start i livet! Jag ger upp! Från och med nu tänker jag äta fläsk och päron till frukost, majsplättar med sirap till lunch och hamburgare och Cocacola till middag!

Nutrimona hade läst Britt's blogginlägg den 3 november 2007, "Modersmjölk - livsfarlig föda?"

1 kommentar:

britt sa...

Den här kunskapen om mättat fett är ju inte helt ny. Urfarfar här i Norden visste, om än undermedvetet, att mättat fett var hans föda. Han proppade gladeligen i sig fettet från sälarna han klubbade på havsisarna. Det var den enda föda han fick under hela vintern. Tur att det inte fanns coca cola på den tiden. Då hade nog inte vi funnits idag...