KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, januari 05, 2008

Teddybjörnen Muhammed

Lärarinnan Gillian Gibbons lät eleverna i sin skola i Sudan kalla en leksaksbjörn för Muhammed. Hon åtalades för hädelse av Islam och riskerade att straffas med fyrtio piskrapp eller sex månaders fängelse. Tusentals människor tågade genom huvudstaden Khartoum och krävde att den otrogna Gibbons skulle dödas. Det slutade med att hon fick femton dagars fängelse som hon redan suttit av. Hon har nu lämnat Sudan och befinner sig hemma i England. Jag har allvarliga problem med att ta Islam på allvar när sånt här inträffar.

Jag har besökt alla länder längs norra Afrikas kust, från Syrien till Marocko och dom flesta av länderna och emiraten i Arabiska viken. Man blir bedragen, lurad och bestulen. Atmosfären är glädjelös, städerna tråkiga. Allt är förbjudet. Hamnarbetarna tigger. Som befälhavare var jag rent av rädd för att besöka en nordafrikansk hamn. Tullens och hamnmyndigheternas krav på mutor gränsade till utpressning. Jag kan berätta om horribla händelser där lots-, hamn- och tullmyndigheter samarbetar för att lura (tvinga) av en befälhavare så många cigarettlimpor som möjligt. Och ett fall där en lismande, falsk jävla hamnförman fick mitt fartyg under arrest i ett och ett halvt dygn, och lurade rederiet på 20 000 dollars, genom att låtsas att han hade vrickat foten.

Religion stinker. Islams (och kristendomens) profeter har mycket elände på sina samveten. Och Islams mullor behöver nog gå på charmkurs innan vanligt folk kan förstå sig på dom.

Jag tror på råbandsknop, pålstek och dubbelt halvslag, men ej på Gud.

1 kommentar:

brollan sa...

Va Va de jag sa....
Vikingarnas gudar drack mjöd och slogs med svärd...