KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, januari 11, 2008

Farväl Fia!

-Får jag be om största möjliga tyssstnad, sa jag åt frun och kattorna och lade mig på soffan för att vila en välförtjänt siesta.

En halv timme tidigare hade jag kommit hem med Fia från Bildoktorn. Ståtliga, starka, frodiga, vackra Fia med kurvorna på rätta stället. Hon var som ny. Hennes krassliga hjärta var ett minne blott. Ny hjärtklaff, nya ventiler, nya blodbanor. Hon spann som en frasse, och morrade vällustigt som en panter, när hon fick sträcka ut på Gölbyrakan. Nynnande på sången Rockabilly Rebel styrde jag henne hemåt med ett par fingrar på hennes sköna ratt.
- Äntligen, tänkte jag, nu har jag bil så länge jag lever.

Jag fick fem minuter på soffan, sedan bultade det på dörren. Frun öppnade och Roine Åkare klev in i farstun.
- Säljer du Fiaten? hojtade Roine.
- Njaa... nää, int vet ja de precis, fast till rätt pris e väl allt ti salu.
- Ja betalar rätt pris!

Två koppar kaffe och femton minuter senare hade jag sålt Fia åt Roine Åkare. Jag saknar Fia. Nästa vecka far vi efter en ersättare.

Inga kommentarer: