KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 06, 2008

Grisarna Seppo och Mickan


Mickan, Seppo, Gumsen, Tackan och jag

Jag manövrerade försiktigt tankern Alandia Lynx norrut genom den bojade kanalen upp emot lotsplatsen utanför Fos Sur Mer. Om en knapp halvtimme skulle vi ta lots.

Det ringde i satellittelefonen. Det var Birgitta som sa:
- Jag vann en gris på Röda Korsets lotteri. Va ska jag göra?
- Stoppa den i frysen, ska du väl!
- Nej, nej, de e en levande griskulting. Vi får hämta den på Fastersby gård när vi vill under våren.

Jag blev förtjust. Grisar har jag alltid gillat, känt ett slags broderskap med. Och jag skulle ju hem lagom till våren. Jag kunde bygga svinhus och stängsel.

- Vi tar grisen, sa jag, i det jag såg lotsbåten närma sig från styrbord.

Efterforskningar visade att vår gris skulle må bättre av att ha sällskap så Siv och Henrik tog också en griskulting som skulle sambo med vår. Vår grispojke döptes, mycket passande, till Seppo efter chiefen på Alandia Lynx. Den andra lilla grisflickan fick heta Mickan eftersom Sivs och Henriks unge son Tony gillade en flicka med det namnet, vill jag minnas. Samma sommar tog vi också två får som blev grisarnas goda vänner.

Vi lyckades utomordentligt väl som grisföräldrar. Vi fick obegränsade mängder överbliven mat från ett hotell, en lunchrestaurang och ett gästhem. Sällan har grisar ätit så mycket entrecote, köttbullar, kokta ägg, korv, ost och gräddiga såser som våra. Det syntes också. Dom växte så det knakade. På hösten vägde Seppo 120 kilo. Vi blev mycket fästa vid svinen. Dom var tillgivna som hundar. Seppo kom gärna och satte sig i min famn, vilket blev tungt redan när han passerade 70-kilosstrecket.

Allt var bara trevligt tills den dag vi skulle skicka iväg grisarna i slaktbilen. Det var en tragisk operation som alla inblandade helst vill låta falla i barmhärtig glömska - och jag tänker inte berätta mer om det.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: