KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, februari 19, 2008

Race till Dunkerque

- Captain, we'll berth only one more ship this afternoon. After four o'clock the port will close due to harbour workers going on strike. Only first ship to pilot station will get a pilot.

- Roger, understood, svarade jag.

Meddelandet på VHF'en från Dunkerque Pilots var kort och koncist. Helvete! Där hade jag en containerbåt på ingående en mil framför oss! Jag ringde chiefen.

- Chief, vrid varenda uns power ur din gamla kamelbenhög till maskin. Vi ska köra om en grekjävel som ligger framför oss. Lotsarna tar in bara en båt till idag och det ska bli vår Alandia Tide!

Snart kände jag hur pulsen från våra 23 000 hästkrafter ökade. Chiefen gav järnet.

Förmiddagen segade sig långsamt över i eftermiddag. Lika långsamt segade vi in på den grekiska båten. Klockan tolv låg vi jämsides och klockan fjorton tog vi lots, två fartygslängder före greken, som svärande fick ankra och vänta på lots i flera dagar. Vi på Alandia Tide fick uppleva lyxen att ligga sysslolösa i hamn flera dagar medan strejken pågick.

Bilden är autentisk. Jag tog den med en engångskamera på förmiddagen när vi hade medtävlaren på styrbords bog.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du verkligen att fartyget som befinner sig om styrbord är en tanker? Såvitt jag kan se så är det ingen tanker.

Anonym sa...

Kanske det är en tankbåt med container på däck.

Ole sa...

Sorry, sorry, anonym! Med en klädsam rodnad på kinderna erkänner skamset attjag nog har glömt vad slags båt vi tävlade med och skyndar mig att rätta inlägget så att det passar med bilden. Annars är historien sann.

Ole sa...

Jo, en sak till. Det var inte "harbour workers" som strejkade, det var fiskeflottan som blockerade hela jävla hamnen efter att vi kommit in. Man strejkade mot något påbud från EU, tror jag

Anonym sa...

Ok, du är förlåten :) Vilket år skedde detta då (frågar av ren nyfikenhet)?

// anonym som skrev den 20 februari 2008 15:28

Ole sa...

1996, vad jag minns.