KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, mars 20, 2008

Drottningen av Åland

















Jag hade stått vid tvåans lucka som tallyman halva natten och hade just törnat in och somnat när jag vaknade av att något levande, sprattlande landade ovanpå mig i kojen. Omtumlad tände jag lampan och såg att jag delade koj med en liten åsna. Kocken stod full och flinande i hytten och hade just dumpat det vettskrämda kräket i min koj.
— E du int klok, din jävel, du får väl föra iland djuret.
— Jo, jo, ja ska, men det där e väl en passlig sänkamrat år dej och där fick du i alla fall betalt för gammal ost, flinade kocken.
Kocken och jag brukade göra litet practical jokes mot varandra ibland.
— Ut, din jävla dåre, och ta din åsna med dej, sa jag.

Följande dag lämnade vi Patras i Grekland, bound for Ceuta vid Gibraltarsundet.
När vi var ett par timmar ut från Patras kom kocken med åsnan in i mässen och presenterade henne som sin nya väninna, Ahvenanmaan Kuningatar. Kocken var från Kotka och gillade inte Åland särskilt bra.
— Din jävla idiot, har du gömt åsnan i hytten? du skulle ju föra den iland, sa jag.
— Nä, perkele, när jag nu en gång har stulit den - den stod förresten alldeles övergiven på krogens bakgård - så vill jag väl behålla den till sällskap. På andra båtar har dom ju både apor, papegojor, hundar och kattor.

När kapten Abrahamsson fick syn på åsnan blev hans dom skoningslös:
— I jessu namn kock, du får slå ihjäl åsnan, den växer ju för fan, och blir stor som en halv häst. En skeppsåsna har väl ingen hört talas om. Och vad i helvete ska du mata den med? Våra grönsaker? sa han.
— Jumalauta, du grymme kapten, ge mej en flaska gin så jag kan dricka mig till mod, så ska det bli som kapten befaller. Kanske jag lagar biff av'na.
— Jo, ikväll, när du har klarat opp i byssan, sa kaptenen.

Följande morgon när kocken purrades stod där en nästan tom ginflaska på hans bord och Ahvenanmaan Kuningatar var borta.

Vi talade aldrig mer om saken på m/s Fiskö. Och kocken och jag slutade med practical jokes.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vart hamnade åsnan då? Nån som hävde den överbord? :)

båtsman från Tosarby sa...

Det där var kul med åsnan. Jag hade 2 hundar på M/S Rannö.Nixon och Bresnev hette de.Efter en tid att jag hade mönstrat av hörde jag att Nixon hade fått valpar.Kanske borde hon ha hetat Nansy.När vi åkte genom Suez kanalen så bet den ena hunden lotsen och det blev mycke problem för kapten.

Ole sa...

Hajmat, aonym, åsnan blev föda åt hajarna. Men kocken slog ihjäl henne med en hammare först.

Jo, båtsman, nu för tiden är det nog nästan omöjligt att ha djur ombord pga karantänbestämmelserna. Det blir ett jävla liv om en skeppshund skulle rymma iland. I fallet med åsnan försökte vi nog rädda hennes liv genom att föreslå att vi skulle tjingsa bort henne i bunkerhamnen Ceuta, men det gick inte skepparn med på. Problem med myndigheterna, sa han.