KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, april 25, 2008

Birgitta, terroristen

Vi checkade in till ålandsflyget som går från utrikesterminalen i Vanda Lufthamn. Själv bar jag på en väska fullproppad med dator, laddare, kablar, USB-minnen och en myckenhet diverse. Därtill hade jag en ytterjacka vars fickor innehöll telefon, bilnycklar och mynt. Birgitta medförde ingenting annat än en normalstor handväska, som kvinnor plägar.

Jag lämpade mina grejor på bandet och fick klarsignal att gå. Utan åtgärd. Ingen ville se innehållet i väskan.

När Birgittas lilla handväska kom rullande genom röntgenlådan och hon själv klev ut genom metalldetektorbågen steg en stor karl fram och krävde att handväskans innehåll skulle tömmas på disken och en handfast, ung, kvinnlig gränsbevakare tog henne några steg åt sidan och utförde en noggrann kroppsvisitation, på det sättet som vi alla har sett det göras i amerikanska kriminalfilmer.

- Hi, hi, nu åkte terroristen fast, flinade jag.

Gränsbevakarflickan blängde argt, avslutade visitationen och nickade avmätt att Birgitta var godkänd.

Vi knallade iväg till restaurangen vid gate 22 för att äta middag.

- Dom missade kompressen, viskade Birgitta. Jag har en kompress fasttejpad på låret. Den skulle kunna innehålla en del sprängmedel.

Middagen var god.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: