KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, maj 03, 2008

Min nya kompis

På bilden ser ni kråkan Afzelius. Han kom till mig för ett par veckor sedan. Jag satt på bänken på bryggan och rensade fisk. Plötsligt hörde jag vingslag och där, bara tre meter ifrån mig, landade en kråka. Han lutade huvudet åt vänster och betraktade mig nyfiket.

- Hej, kråka, sa jag, hur har du de? Käkar du abborre?

Kråkan nickade. Jag slängde åt honom en abborrom. Han smakade, satte näbben i vädret och blundade. Jag antar att gesten betyder "gott". Sedan döpte jag honom till Afzelius.

Nu träffas Afzelius och jag varje dag. Dom dagar jag inte rensar fisk tar jag med mig en godbit ner till bryggan. Han gillar kokt potatis och korv.

Afzelius tycker inte om att bli fotograferad. När jag lyfter kameran vänder han ryggen till och tar ett par skutt bort från mig.

*******

I dag inträffade för övrigt ett annat unikt möte. Åke och jag hade förankrat Träflyte i vassruggen i Slottstundet. Vi sysslade med att plocka fisk ur näten vi nyss tagit upp då vi hörde ljudet av en motorbåt som närmade sig. Det var snipan Gullan med broder Alf från Karlskoga och två svenska kompisar ombord. Dom hade gett sig ut redan dagen innan, fiskat och tillbringat natten i en vik norr om Lumparn. Alf besöker Åland ungefär en gång om året och det var över ett år sedan vi hade träffats. Vi löste några världsproblem och sedan for Gullan till Jan Karlsgårdens brygga för att besättningen skulle få luncha på Wärdshuset.

Vi fick mycket fisk. Mer än nog för att fylla röken inför byalagets utflykt till Småholmskojan i morgon.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: