KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, juni 01, 2008

Björköfärjan



































Mobilen spelade Oolannin Sota i min ficka.

- Hallå, de e Ole.

- Jo, hej, sa chefen för landskapsregeringens färjunderhåll. Jag har ett uppdrag åt dej. Vi undrar om du vill köra Björköfärjan från Möckelö till Björkö och hämta hem reservfärjan?

- Jo, men de e ju femti sjömil var väg. Det tar minst tjugifyra timmar.

- Jo, vi vet, sa chefen, du får ta Lamor på släp och stanna och vila var du vill. Med Lamor kan du ta dig till bebodda trakter i tretti knop. För att vila.

Uti landskapsregeringens flotta bestående av åtta vajerfärjor är Björköfärjan och Reservfärja 3 minstingarna i gänget. Färjorna är gamla och maskinsvaga och förflyttningen mellan Mariehamn och Björkö för underhåll har skötts med bogserbåt eftersom färd för egen maskin är tidsödande och obekvämt. Nu hade man inte lyckats få tag i en ledig bogserbåt. Därav telefonkonversationen ovan.

Jag ringde till min pålitlige navigatörkollega Bo Sand.

- Hänger du me å kör gamla färjor ett par dygn?
frågade jag.

- Klart, sa Bosse, hinner ja ta en kopp kaffe först?

- Nåjo, men vi startar i morron bitti halv åtta.

Så här gjorde vi: I fredags morse klockan åtta startade vi från Mariehamn och ankom till Björkö klockan artontretti. Vi bytte färja och fortsatte till Kumlinge där vi förtöjde färjan och for till Prästö med Lamor. Ankom Prästö klockan tjugiett.
På lördagsmorgonen for vi med Lamor tillbaka till Kumlinge för att slutföra uppdraget. På lördagskvällen var allt klart.

FOTNOT: Aluminiumbåten Lamor är en av Landskapsregeringens fyra snabbgående båtar avsedda för insatser vid bekämpning av oljespill, sjöräddning etc.

Inga kommentarer: