KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, juni 02, 2008

Naturfotografens vedermödor

Det är ett himmelens liv i starholkarna och jag ser föräldrarna flyga in mat i femtio knops fart till sina skrikande ungar med en frekvens på ungefär en leverans per minut. Det här bestämde jag mig för att fotogrfera. Om Mattias Klum kan så...

Beväpnad med kamera, digital sådan, lade jag mig på rygg under holken för att knäppa Årets Naturbild. Stararna flög som besatta. Varje minut flaxade det till, en förälder dök in i holken och pipandet där inne steg till öronbedövande höjder och swisch... där for fågeln ut igen. Jag knäppte, knäppte och knäppte - alltid för sent. Den idioten som har konstruerat min digitalkamera har byggt in en betänketid i kameran. Från det jag knäpper tills bilden verkligen blir tagen behöver kameran fundera en hel sekund. I stararnas värld är en sekund en oerhört lång tid. Jag tog trettio bilder av en stare som dök in i holken eller kom ut ur densamma. På varje bild gapade en holk utan fågel emot mig. Jag bytte taktik. När moder stare dök in i holken började jag knäppa bilder så mycket jag hann i hopp om att jag någon gång skulle lyckas knäppa av just den där lilla sekunden innan hon dök ut ur hålet. Och se - det lyckades! Efter en halv timmes jobb, liggande på rygg i gräset, åstadkom jag denna högkvalitativa bild av en stare som just har levererat käk åt sina ungar.

Men någon ny Mattias Klum blir jag nog aldrig...
Posted by Picasa

Inga kommentarer: