KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, juni 23, 2008

Simma lugnt

Hundar kan simma från födseln. Utan undervisning. Det kan dom flesta djur, från höns till elefanter.

Men, ärligt talat, jag förstår inte riktigt varför våra ungar måste gå i långvariga simskolor. Nu är det dessutom brist på simskollärare så många ungar får inte lära sig simma. Och nyligen höll en nioårig pojke på att drunkna vid en kaj i Västra hamnen för att han inte kunde simma.

Så här gjorde min mamma, har hon berättat:
Den sommaren jag var fyra år klädde hon av mej, tog mej i ett fast grepp runt livet och vädde ut på knädjupt vatten. Där, mellan hennes lår, fick jag kava med armarna, sprattla med benen och lära att andas på rätt sätt. Efter ett par dagar kunde jag simma, åtminstone hundsim. Jag vet att i alla fall yngre bröderna Åke och Alf lärde hon simma på samma sätt.

Om ni tre andra snorungar, som är ännu yngre än oss tre, har något minne av hur ni lärt er simma får ni berätta.

I en simhall kan det inte vara stor konst för en förälder att lära telningarna simma.

1 kommentar:

britt sa...

Nej, när jag var barn hade mamma inte tid att lära mig simma. Det var väl sommaren när jag var tre år, då fick vi vara längst inne i viken och leka själva. Jag lärde mig simma under vattnet. Så småningom kom jag på att sticka upp ansiktet och snappa luft och på det sättet lärde jag mig simma. När jag var fem år simmade jag som en fisk.
En gång per sommar kom mamma till Riberget och tittade på när vi simmade. Det var sommarens höjdpunkt. Vi gjorde alla dom värsta konster vi kunde hitta på och hoppade från berget på de mest våghalsiga sätt. Och mamma satt på berget och skrattade så hon kiknade.