KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, augusti 22, 2008

Ljuvliga öar

Öar har jag alltid gillat. Många gånger har längtan varit olidlig. Längtan att få gå iland där borta på ön som mitt fartyg just passerar. Trånande står jag och glor på palmer och vita sandstränder medan båten glider förbi. Stora fartyg har inte tid att stanna till vid små öar särskilt ofta.

Visst fick jag också besöka härliga öar. Samoa, Bali, Timor, Flores, Java, Sumatra, Celebes, Borneo, Singapore, (jo, det är också en ö) Phuket, New Foundland, Sicilien, Sardinien, Cypern, Orkney, Shetland, MagerØya, (Nordkap) för att nämna några. Men dom minsta paradisöarna seglade vi ohjälpligt förbi.

Bilden visar hur det ser ut på Hellshire Beach utanför Kingston, Jamaica. Här brukar OS-hjälten, blixten från Kingston, Usain Bolt simma.

Idylliskt? Javisst - det är bara det att folket i Kingston är bland de flitigaste i hela världen att slå ihjäl varandra. Varje år sedan år 2000 har antalet mord på Jamaica överstigit 1000. År 2005 mördades 1674 människor. Det var världsrekord.

Läs mer om Jamaica...

(Källa och bild: Wikipedia) Det är en riktigt fin bild, klicka så blir den större.

1 kommentar:

First Mate sa...

Jag var i Kingston på sjuttitalet, det var fattigt, billig rom, vackra flickor och sol och palmer.