KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, augusti 28, 2008

29 timmar med Prackan och Bosse

Mobiltelefonen spelade El Toreador sent på kvällen i måndags.


















- Hej, fan, Björköfärjans propelleraggregat har skurit. Jag har ringt Subsea men han har ingen bogserbåt ledig. Va i helvete ska vi göra? sa chefen för landskapsregeringens färjunderhåll.

- Prackan, ge mej Prackan och tretti timmar tid så fixar jag saken, sa jag.

- Åkej, gör ditt bästa, lycka till.

Jag ringde till den oförliknelige Bosse Sand, mannen som alltid är redo.

- Uppdrag, sa jag. Reservfärja 3 skall ut till Björkö omedelbart och Björköfärjan ska bogseras till Möckelö med Prackan. Tretti timmars jobb. Hänger du med?

- Men jag e på jobb, nattpass, jobbar till åtta i morron bitti.

- Å fan, vi ordnar ersättare. Drick kaffe så länge.

Jag ringde till Kenneth, som kastade två smörgåsar och en termos kaffe i bilen och for till Simskäla för att avlösa Bo Sand på färjan.

Resten var bara en fråga om att ordna logistiken genom att få Birgitta, alltid redo, att ställa upp som chaufför för att placera en bil strategiskt i Hummelvik.

Klockan sju i tisdags for vi från Möckelö med reservfärjan, första destination Långnäs. I Långnäs bordade jag Prackan och sparkade igång de mullrande Volvo Penta-motorerna. Vi kopplade tross till reservfärjan och jag drog med Prackan för att hjälpa färjans veka Valmet-maskiner. Björkö vi kommer, håll ut!

Klockan 22 i går kväll (onsdag) var allt klart. Resevfärjan är i trafik mellan Björkö och Lappo och Björköfärjan ligger vid verkstaden på Möckelö.

Med svidande trötta ögon men annars nöjda, förtöjde vi Prackan i Långnäs.

- Bra jobbat gumman, sa jag och klappade henne på låringen när vi lämnade henne i hamnbassängen för att vila ut.

- Fan, Ole, såna här uppdrag, de e inga jobb, de e äventyr, sa Bosse och kastade en sista blick på Prackan.

- Instämmer, utmaningar å hej å hå och jävlaranamma roligt.

Bilden visar Björköfärjan, bogserad av Prackan, på Delet. Notera Monsieur Bosse i styrhyttens dörröppning. (Klicka på bilden)

Och bilen i Hummelvik? frågar den observante läsaren. Jo, den använde vi när vi tog en paus där för att åka hem och vila och fylla på proviantväskorna.

Fotnot:
Prackan är landskapsregeringens servicebåt för skärgårdsbor. Hon används mest till att flytta kossor och får mellan holmar i skärgården. Hon är en god båt med två kraftiga VP-motorer på Aquamatic-drev. Inte idealisk att bogsera med, således, men man tager vad man haver.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: