KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, september 26, 2008

Sista färjflytten på ett tag, kanske...


- Hej Bosse, i dag blir Björköfärjan klar att köras till Föglö. Hänger du med? frågade jag i mobilen klockan halv åtta i morse.

- Hinner jag dricka kaffe först?

- Jo, två koppar, vi far i dag klockan tretton. Dom ska måla lite på färjan ännu här under förmiddagen.

Vi ska köra förra Björköfärjan från Möckelö till Embarsund där den ska vara reservfärja medan ombyggnaden av färjfästena i Degerby och Svinö görs för nya Föglöfärjan.

Färjtrafiken är en invecklad mekanism. En ändring på ett ställe får konsekvenser för hela trafiken. Alla färjförflyttningar jag har skrivit om här i bloggen på senaste tiden beror alltså bara på en så enkel sak att det behövdes en permanent reservfärja i Embarsund fram till mars -09 eftersom all trafik till och från Föglö går över Överö.

- Man nästan skäms för å ta betalt för så här roliga jobb, sa Bosse, alltid redo.

- Nå, vi kan väl nedlåta oss att ta emot lite. Vi kan ju använda pengarna till välgörenhet. Tillexempel en resa me frun till Lanzarååte, sa jag.

VÅRDA SPRÅKET

- De e för jävligt, gormade jag så att hustrun förvånad tittade upp. Här skriver dom där fladderfjåsorna på tidningen att båten står i hamn

STÅR!?

En bil står parkerad. En flaggstång står. Och en del annat står, ibland. Men ta mej fan om en båt kan stå. Den ligger i vattnet, ligger förtöjd, ligger vid kaj!

- Ja, ja sa Birgitta huvvusaken e väl att du vet va de heter.

Inga kommentarer: