KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, september 06, 2008

Kanaler

Att åka båt på kanaler är något av det trevligaste man kan ägna sig åt. Jag har fått förmånen att prova på detta då jag ett par gånger fört båtar från Nordsjön, genom Holland och Tyskland till Östersjön. Livet på kanalerna går i sin egen makliga femknops takt. Ingen stressar. På kvällen finns det alltid en förtöjningsplats nära en trevlig pub. 

Under mina kanalfärder träffade jag äldre som sålt all egendom på landbacken, skaffat sig en bekväm kanalbåt och levde sina pensionärsdagar i maklig takt på
kanalerna. 

Området är gigantiskt. Man kan åka båt längs tiotusentals kilometer kanaler från Polen och norra Tyskland till Medelhavet och Svarta havet. Det går nog åt en halv mansålder för den som får för sig att han vill åka på alla kanaler i Europa.

Jag har länge drömt om en kanalfärd, men... "de e lika bra att sluta drömma, de går åt helvete i alla fall. När man drömmer om Paris hamnar man på någe vis likt förbannat i Hudiksvall."

Husbåten Ole Träflyte skulle passa bra i kanalerna. (Utom dom Brittiska, hon är för bred.)








Inga kommentarer: