KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, september 02, 2008

Saddam e trött



















- Var fan e Saddam? frågade jag Birgitta en morron för en vecka sedan.
- Va säjer du, hittar du inga Saddam?

Vi letade. Ingen Saddam. Han som inte har gått längre än ut på altanen de senaste fem åren.

Han har gått ut för att dö!!! sade vi unisont och tänkte samtidigt att det får inte vara sant.

Saddam har varit svag länge. Åldern tar och tär. Men det var snopet att han bara hade lämnat oss så där.

Vi letade. Under buskar, under hus, under träd, i förråd, i vedtravor och ute på bryggan. Saddam var borta.

Ja vill att Saddam ska dö hemma, gnällde jag.

Klockan fem en morron, Saddam hade varit borta i två dygn, steg jag upp för att länsa sloptanken. Jag skymtade nåt vitt nedanför kattluckan. Där låg Saddam. Jag tog honom i famn. Han gnällde svagt. Han hade magrat mycket. Han orkade inte stå på sina ben. Jag bjöd honom mat och vatten. Inget ville han ha.

Nu har det gått fyra dygn. Vi matar Saddam med sked. Han äter och dricker som en kyckling och vi inser nog att hans tid är ute. Han verkar dock inte ha ont och han spinner glatt när vi kelar med honom, vilket vi gör mest hela tiden.

Sjutton år och otaliga äventyr och roliga episoder har vi upplevt med Saddam.

Men han lever ännu. I dag åt han en tesked äggula och drack en matsked vatten.

Posted by Picasa

Inga kommentarer: