KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, oktober 07, 2008

Navelsträngen till kontinenten

Det kan väl inte ha undgått någon av mina fyra (?) läsare  att vinjettbilden på min blogg föreställer Öresundsbron.

Varför? Jo, betongsträngen mellan Sverige och Danmark är ingeniörskonst i världsklass och bron, som ur fågelperspektiv ser ut som en krokig sytråd, är ju för norrmän, svenskar och finnar den snabbaste fasta förbindelsen med Europeiska kontinenten.

Åt Birgitta brukar jag säga, när vi åker över bron:

- Du ser, den blev bra, men så har jag ju också hjälpt till!

Det påståendet baserar jag på att jag var med och körde ner landstigningspråmen Frida från Mariehamn till Malmö. Frida användes sedan vid byggandet av bron.

Om ni ser på bilden och inte är insatta ser det ju konstigt ut. Bron slutar mitt i sundet.

Alldeles riktigt. Från den konstgjorda ön Pepparholm, ungefär mitt i sundet, dyker motorvägen och järnvägsspåren ner i en tunnel. Det ansågs att de över tvåhundra meter höga pylonerna som bär upp högbron skulle bli en fara för flygtrafiken på Kastrup. Därför blev det tunnel under den danska delen av sundet.

Det är mäktigt att stå vid foten av bron i Sibbarp och följa den med blicken tills den försvinner i diset i fjärran.



Inga kommentarer: