KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, oktober 09, 2008

Rännskita















"Jag gick tredjestyrmans vakt, åtta till tolv. En dag fick jag ont i magen när jag var på vakt. Det grävde och värkte. Plötsligt kände jag att nu – nu gäller det att kuta på skithuset, annars kommer det i byxorna. Jag sprang akterut och satt på dass ungefär tio minuter med en präktig rännskita. När klockan blivit hel timme och jag klev in på bryggan för att ta rortörn kom trean emot mig, liten, kutryggig, röd i ansiktet och med knutna nävar.

- Och var ända in i glödheta helvete har du varit Sundblom? Du ska för fan hålla dig på däck när du har vakt, morrade han.

- Jag var å skita, svarade jag.

- Skita, Sundblom? Skita på arbetstid? Du ska fan få för att skita! På min jävla vakt e de ingen som skiter. Skiter gör man på frivakten. Om du, Sundblom, bara snuddar vid tanken på att skita en gång till på vakt så ska du få se på fan!

Det hör till saken att jag senare kom att gilla och respektera den kortväxte trean mycket. Han var en duktig sjöman, hade seglat på segelfartyg, och han hade rätt i sak. Toalettbestyren skulle göras på frivakten. Fast pissa fick man ju göra, om man gjorde det i sjön – och i lä."

Resten står att läsa i Ålandstidningens Sjöliv som kommer på fredag.

Inga kommentarer: