KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, oktober 09, 2008

Två Abramis Brama

- Hörni, här har ni käk för resten av dagen. Nu far jag å tar åpp braxennäten som jag la i går kväll. Jag har bett Lumpargubben, en släkting till Neptun, att han ska lotsa in två exemplar av arten i mina nät, sa jag åt Bamsan och Måns klockan halvåtta i morse och klaskade en försvarlig mängd Latz lax- och räkpastej i deras matskål.

Kattorna tittade medlidsamt på mig. 

- Va konstigt me Husse, att han måst hålla på me sånt där fiske å farande på sjön, han som annars e så snäll, såg jag att dom tänkte.

Jag kastade loss från hemmabryggan i den trolska, disiga atmosfär som bara en vacker oktobermorgon kan uppvisa.

Nu, två timmar senare är allt klart. Jag fick två braxnar, stora som stekpannor! Fiskarna ligger redan i havssalt-marinad för att bli goda att röka lagom tills jag hämtar Birgitta på flygfältet. En fet, nyrökt Abramis Brama är det bästa hustrun vet.

Och annars e livet värt att leva. Brasan sprakar i Träflytes kamin, dimslöjorna glider långsamt över vattnet i viken där jag ankrat, cappuccinon ångar ur muggen och det enda som stör tankens frihet är vetskapen om att jag måste hem och dammsuga källarvåningen i residenset innan kvällen.

Jag hinner nog.

Inga kommentarer: