KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, november 05, 2008

Hemma bäst

Vi for omkring mycket hela nittiotalet, Birgitta och jag. När jag var hemma från sjön flängde vi omkring i Europa med bil och när jag körde tankbåtar över norra halvklotets vatten var Birgitta med ibland.

Det har varit mycket tillbakablickar i bloggen nu. Risken finns att mina läsare säger: "Han där lever kvar i forntiden." 

So what? En gammal mans dyrbaraste skatt är minnen. Mitt psyke är så praktiskt inrättat att dom fina minnena finns kvar. Dom fula (det finns många)  förbleknar. 

Så det blir mer, mycket mer, gamla minnen i bloggen.

Men hemma har alltid varit bäst. Titta på den stora, röda byggnaden i bildens bakgrund. Det är - var -  Tosarby skola. Där har Birgitta och jag lärt oss livets grunder från första till åttonde klass. Och det är trevligt att ha den röda, vackra byggnaden, där vi började våra livskarriärer, inom synhåll även när man börjar bli grå både här och där.

Tom Wiklund på radion brukar fråga sina fredagsgäster om dom kommer ihåg sin första skoldag. Många gör inte det. Det är underligt för jag minns allt tydligt.

Jag gick de fem kilometrarna från Skutviken tillsammans med Tjurnäs Inger och Bettan, Törnbergs Louise och Laaksos Kalevi. Jag hade fått nya kängor och morsan hade tagit till storleken rejält så att det skulle finnas växmån. Jag skämdes för mina stora fotplagg. Det var en ljuvlig dag och herrgårds korna hade skitit stora blaffor i gruset på allén. 

Ingrid L var vår första lärarinna. Hon var så respektingivande ståtlig och beundransvärd att jag bara tänkte på henne och inte fick sova på natten inför min andra skoldag.

Min sista skoldag minns jag inte.



Inga kommentarer: