KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, december 01, 2008

Sickan fyller 784 dagar och vi sjösätter Bubblan

Vi for till Stockholm. Ärendena var två. Köpa uppblåsbar båt och hälsa på Barnbarnet och hennes föräldrar.

Båtköpet var snabbt avklarat. I Åkersberga hittade vi, på Roslagens Marinbutik, en trevlig ung man som genast prutade tretusensexhundra eurosvaga kronor på priset på den båt vi ville ha. 

- Det blir affär, sa vi och kånkade till bilen två jättelika lådor innehållande båten som skall bli liv-, bogser-, fiske-  och nöjesbåt. Hon skall hänga i dävertar i aktern på Träflyte. På bilden syns Bubblan, hon heter så, när vi testar hennes egenskaper som släpjolle på Lumparn. Det polkagrisrandiga kapellet döljer en fyra hästkrafters fyrtakts Suzuki utombordsmotor, emission class Euro-1, hör ni.


Sen for vi till Södermalm. Vi skulle övernatta på golvet i Sickans rum. 

- Om hon vaknar så får hon komma in till oss, sa föräldrarna.

Klockan tre på natten gnydde det från Sickans hörna. Jag tände lyset. Tösen stod upp i sängen. Mjukisvovven hon fått av farfar dinglade i handen och nappen vippade i munnen. En tår glänste på kinden. Hon kände sig ensam.

- Vill du in ti mamma å pappa eller sova me faffa? undrade jag.

- Såva faffa, pep flickebarnet.

Där, den natten, med Sickan sovande på min arm förstod jag plötsligt vad meningen med mitt orediga liv har varit.

Pappa Leo fick leta en stund innan han hittade dottern när han skulle väcka henne klockan sjufemton för att rigga henne för färd till dagis.

Inga kommentarer: