KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, december 06, 2010

Holken

— Virriga äro sannerligen Kung Neptuns vädermakare, stönade Haddock, — de e bara två år å en vecka sedan jag knäppte dom här bilderna då när jag byggde skitholken. Då såg det ut så här under Stora Svinäppelträdet å nu får jag snart gräva tunnel igenom drivorna för att slippa till holken för att lätta mej.

Den 4 december 2008 skrev Haddock i bloggen...




En kväll samlade jag huskorset och kattorna framför braskaminen i salongen, visade en ritning jag hade gjort på rutigt papper och förkunnade:

-Jag ska bygga en holk, en skitholk. Den ska stå tätt intill, och norr om stora äppelträdet. Den ska bli urinseparerande och komposterande. Tekniken ska bestå av överliggande kompostbarkspridaraxel och turboladdad värmeproduktion i sitsen. Provtryckning ska ske före andra advent. Till jul ska allt vara intrimmat så att vi kan skita som folk. Ni vet, julmaten å allt de där.

Familjemedlemmarna ansåg idén god. Huskorset hade bara en fråga:

- Får vi ha vattentoaletterna kvar inne?

Jag försäkrade att så fick det bli. Vissa rumpor, förklenade, bleka och dåligt härdade på grund av överkonsumtion och menlöst tryckande på gräddvita porslinsmuggar i rumstemperatur, kanske inte klarar av ett utedass på vinten.

Jag började bygga.

 

Bygget är klart. Provtrycknig ägde rum den 1 december. Som framgår av bilderna har man utsikt över omgivningen genom det runda fönstret när man sitter och klämmer. Eller vid vackert väder, genom hela den övre dörrhalvan.

Att sitta på ett friluftsdass och meditera är livskvalitet. Och något vi är uppvuxna med. Kultur är det också.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Förtjusande. Har aldrig sett ett utedass med altan!

DK sa...

Bra skithus, många sköna stunder önskar jag dej i templet under äppelträdet.

HansF sa...

Rätt tänkt. Avfallet från maten ska återgå till jord.

Anonym sa...

Att sitta i ro på ett trähus och trycka
är skönt och förnuftigt och höjden av lycka

Ragnarufus sa...

Jag gratulerar till ett klokt beslut, ett dyligt hus byggde jag för många år sedan då jag insåg det idiotiska i att gå in och skita om man är ute och jobbar, vidare slipper man höra ett ropand e är du int färdig snart eller ett lite vrål SPOLA de luktar !