KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, januari 27, 2009

Hur man flår en lake

är det kanske icke alla som har kunskap om. Därför presenterar jag nedanstående lektion. När kräket är flått sprätter man upp buken och tar ut inälvorna och skär av huvudet och stjärten. Sedan hugger man bytet i bitar och slänger dessa i en gryta tillsammans med grädde, citronsaft och kryddor. Koka. Ät.

Skinnet kan man använda till att lappa läderstövlar med. Det gjorde vår morfar.

1 kommentar:

britt sa...

Jag vill bara påminna om att lakskinn ju kan användas på många olika sätt: till skor och väskor och t o m till fönsterglas!
Birgitta skulle vara överlycklig för ett par nya lakskinnsstövlar!
Jag har för mig att mamma berättat att det gick att laga kastruller med lakskinn, men kanske jag minns fel...