KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, januari 20, 2009

Loda på Mississippi

Mark Twains berättelser har alltid fascinerat ynglingar i alla åldrar.

Ernest Hemingway skrev en gång: All modern amerikansk litteratur härstammar från en bok skriven av Mark Twain som heter Huckleberry Finn. Det fanns ingenting före och det kom ingenting efter som var lika bra.

Ernest Hemingway: All modern American litterature comes from one book by Mark Twain called Huckleberry Finn ... All American writing comes from that. There was nothing before. There has been nothing as good since.

Jo, jag minns nog när jag i åtta-års åldern cyklade från Skutviken till Finby för att på kommunens bibliotek låna härliga böcker: Huckleberry Finn, Tom Sawyer, Biggles...härliga tider.

Mark Twains böcker skapade, inne i mig, en nästan smärtsam längtan att någon gång få se, och färdas, på Mississippi. Gissa hur det kändes när jag ombord på ms Rondefjell 1965 fick vara med om den första, sju timmar långa färden från Mississippi-deltat till New Orleans. Sedan, under många år, fick jag segla på Mississippi många gånger, ända upp till Baton Rouge som ligger ca tio timmars segling uppströms från deltat.

Mark Twain (1835-1910) hette Samuel Langhorne Clemes. Som 24-åring var han lots på en flodbåt på Mississippi. Senare, när han började skriva, tog han sitt författarnamn från namnet på en av markeringarna på lodlinan som användes för att söka framkomlig väg för hjulångarna på den ställvis grunda floden. Ropet Mark Twain (2 famnar) betydde safe water. Då fanns det tillräckligt med vatten under kölen.

Mannen som stod och kastade lodet ropade ut graderingarna på linan sålunda:

Mark One = 1 famn (fathom)
Mark Twain = 2 famnar (så här djupt vatten behövde hjulångaren för att flyta)
Mark Ta-ree = 3 famnar
Mark Four = 4 famnar

Det fanns också markeringar för fjärdedels famnar på följande sätt: MARK ONE, One Quarter, One Half, Quarter Less Twain, MARK TWAIN.

Ledsen blev jag, när media berättade hur hurrikanen Katrina i slutet av augusti 2005 förstörde delar av min ungdoms favoritstad.

Inga kommentarer: