KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 04, 2009

Aurellas strävsamma liv


Aurella  sjösattes 17 mars 1973 i Hamburg. Hon kostade 33 miljoner DEM Hon döptes av Saga Grönberg och övertogs av SF-Line den 30 juni.

Den 3 juli -73 sattes hon i trafik Kapellskär-Nådendal-Mariehamn. Hon var den första "jumbo"-färjan. Hon lastade 1 500 passagerare och 420 bilar.

Den  21 september gick hon hårt på grund, inte så långt från Långnäs

Den 8 oktober kom hon loss från grundet efter att ha "lyfts upp" med hjälp av två pontoner och efter en heroisk insats av Gunnar Eklund och besättningen. Hon bogserades till Finnboda Varv i Nacka för reparation och sattes i trafik den 3 november -73. Sedan var det slut på oturen och hon trafikerade troget Kap-Mar-Nåd till september 1981.

I Januari 1982 såldes hon till Irish Continental Group Dublin Ireland för 16 miljoner USD. Hon fick namnet St Patrik III.

Nu började ett omväxlande liv för Aurella. Under den tid hon ägdes av Irländarna, ända till mars 2002, gick hon i trafik mellan många olika hamnar:

Rosslare-Lehavre, Rotterdam-Hull, Belfast-Liverpool, Pembroke-Rosslare, Hamburg-Harwich, Moss-Frederikshavn-Göteborg, Potsmouth-Cherbourgh-Channel Islands, Dover-Calais, Dover-Zeebrügge, Helsingfors-Tallinn, Brindisi-Patras, Seté-Palma, med flera.

I maj 2000 döptes hon om till Ville de Sete och i mars 2001 fick hon namnet City of Cork. År 2001 fick hon också Maltas flagga i aktern men hon bytte inte ägare.
I mars 2002 såldes hon så till Kandensiska staten och fick namnet C.T.M.A. Vacancier. I Kanada seglar hon som kryssningsfartyg och man förundras mycket över hur det är möjligt...

Denna korta resumé över Aurellas liv är långt ifrån fullständig men den ger dock en bra uppfattning om vad ett välbyggt fartyg hinner uträtta.

Inga kommentarer: