KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, februari 12, 2009

Hå, hå, ja, ja.

Styrman Longgone kom iland på ledigt efter nio månader till sjöss. Efter en vecka på landbacken luktade han som ett bryggeri när han snubblade ombord på bussen och slog sig ned på sätet bredvid ortens präst. Styrman Longgones slips var fläckig, ansiktet nedsmetat med rött läppstift och en halvtom flaska Captain Morgan rom och en tidning stack upp ur hans rockficka. Han vecklade ut sin tidning och började läsa. Efter några minuter sänkte han tidningen, vände sig mot prästen och frågade:

- Förlåt, Fader, vad orsakar reumatism?

- Min gode man, reumatism får man av löst leverne, umgänge med lösaktiga kvinnor, för mycket akohol och förakt för sin nästa.

- Det var som tusan, muttrade styrman Longgone och började åter läsa.

Prästen, som ångrade sig, rörde vid styrman Longgones arm och sa: -Jag ber om ursäkt, det var inte min mening att låta så fördömande. Hur länge har ni haft reumatism?

- Nä, jag har inte reumatism, Fader, men det står här i tidningen att biskopen har det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ha,ha.. den var bra, den lånar jag!

Ole Lundberg sa...

Varsågod! Kul att du gillade den.