KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 18, 2009

ss Ledsunds sista resa 4


Ur Tidningen Åland 9 december 1959

Ledsund gjorde nytta för sig in i det sista. Den 10 juli kom hon till Port Talbot i England för att lasta skrot för Japan, och därmed börja det sista kapitlet i hennes levnad. Sjutton dagar senare löpte hon in i Takoradi i den nybildade afrikanska republiken Ghana, för att komplettera sin skrotlast. Och den 16 augusti löpte hon ut med destination Kobe i Japan.

‒ Det gick litet långsamt, säger kapten Öfversröm ‒ hon hade bottnen full av snäckor och otyg och gled inte så lätt genom vattnet. Sjuttiofyra dagar var vi på väg, och det är ju en resa av ”gammaldags” format.

Skrotet lossades i Kobe och i Tokio och den 26 november överlämnades Ledsund till Omega Shipping Company för att huggas upp.

Man skall väl inte göra en karl och en sjöman sentimentala frågor, men kapten Öfverström medger gärna att det sved litet att behöva lämna Ledsund.

‒ Jag har ändå seglat på Ledsund i nästan elva år, från februari 1949 och till nu, berättar han. ‒ därav fem år som befälhavare.

Ledsund, som var på 3.995 brton köptes 1947 och var på sin tid den största enheten i den åländska handelsflottan och dess första skeppare under åländsk flagg var Leonard Johnsson.

‒ Jag kom till Ledsund som förste styrman under hans befäl, och när han sedan gick i land fick jag mitt första ordinarie befäl på Ledsund, säger kapten Öfverström. ‒ Ledsund var ett bra fartyg, starkt, robust och pålitligt. Den sista resan blev trevlig också på så sätt att besättningen var bra. Av de 25 ombord var 17 ålänningar medan de övriga var från riket.

‒ Hemresan blev långt mera dramatisk än färden med Ledsund. Två gånger fick vi nödlanda när planets motorer stannade...
Fortsättning fäljer...

Inga kommentarer: