KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, februari 20, 2009

ss Ledsunds sista resa 6

Så långt Tidningen Åland.

Vi tar det från början.

En dag för ett par år sedan träffade jag en skeppskamrat. Hans namn är Hans Frejborg. Vi hade inte sett varandra på många år. Vi språkades vid, återuppväckte gamla minnen och förhörde oss om vilka oceaner vi befarit sedan vi senast träffades. Det var då Hans nämnde att han varit med på ett flygplan som blev tvunget att nödlanda i Vietnam när man flög hem från Hong Kong efter att ha lämnat ss Ledsund.

Mitt intresse var väckt. I Ålandstidningens arkiv hittade jag artikeln som jag återgivit här i tidigare inlägg. Jörgen Petterson på tidningen skrev ett upprop där sjömän som varit på Ledsund 1959 ombads ta kontakt. Snart hade sex gamla sjömän hört av sig och fem av dem fanns på Åland och ville träffas.

Den sjätte sjömannen som hörde av sig var Nils Eklund, maskinchef på Ledsund i många år. Eklund kunde inte vara med på vår träff men jag har konfererat mycket med honom per telefon.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer: