KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, februari 08, 2009

Vad ska man äta?

Dr Annika Dahlqvists föredrag om LCHF-föda inspirerade till litet enkel forskning. Jag gjorde tre olika sökningar på Google, nämligen:
"Will vegetarians live longer?"
"Will meat eaters live longer?"
"Health and vegetarians"

De överraskande resultaten kan man se bakom länkarna nedan.




Indiens 1,2 miljarder människor, varav 900 miljoner är hinduer, äter 2 kg kött per person och år. Det betyder att det - gissar jag - måste finnas nära tusen miljoner människor i landet som i praktiken inte äter kött alls. Enligt hinduismen är det inte lämpligt att äta kött. Religionen förkunnar icke-våld och respekt för allt levande, vilket gör att många är vegetarianer. Kon är ett heligt djur för hinduer och därför äter man absolut inte nötkött. Det beror dels på att kon blivit en symbol för liv och rikedom och dels för att kons mjölk anses väldigt nyttig och ren. Mjölk ifrån en ko som blivit illa behandlad anses dock syndig att dricka. Många hinduer äter ändå ägg, fisk och fågel. Nötkött äter de aldrig.

Jag har inte kommit så långt i min forskning att jag kunnat utröna hur den indiska befolkningens hälsa påverkas av den vegetabiliska kosten.

Inga kommentarer: