KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, mars 22, 2009

En kall hemkomst - ss Ledsunds sista resa 36

När planet en dag taxade till runway'en för att starta från Karachi var det inte utan att fartygsbesättningarna med en lätt fatalistisk inställning funderade om dom nu äntligen skulle få komma hem. Kanske var det någon som tänkte: ‒ Och hur går det om en motor stannar tredje gången?

Från Karachi gick dock resan bra. Planet hoppade från stad till stad, Bahrain, Damaskus, Aten, Milano och Amsterdam. I Amsterdam tog våra sjömän farväl av Seven Seas Airlines DC-4 och dess besättning. Ett annat plan stod klart att flyga sjömännen till Stockholm.

Den 7 december 1959 landade ett plan tillhörande norska Fred Olsen Air på Bromma flygplats. Ss Ledsunds besättning klev ur planet och smakade försiktigt på vintern. De skulle övernatta i Stockholm en sista gång innan de flög till Mariehamn.

Rolf: Från Amsterdam fick jag på något sätt framfört bud åt min fästmö, som då fanns i Stockholm, att vi var på väg och när vi antogs landa. När vi kom ut i ankomsthallen på Bromma stod hon där och väntade. Jag for iväg med henne. Dagen efter när vi for vidare till Mariehamn retade dom andra mig och tyckte att jag var en riktig jäkel som stack iväg med första bästa kvinnfolk som stod i terminalen. Dom visste nog inte att jag hade en fästmö i Stockholm.

På kvällen den 8 december landade besättningen i Mariehamn. Dagen efter samlade Tidningen Åland samman befäl och manskap från hotell och sjömanshem och tog en bild av dem framför Pommern. Bilden är publicerad i Tidningen Åland den 9 december 1959 tillsammans med artikeln och intervjun med kapten Öfverström som jag återgivit i berättelsens början.

Och sjöfartsskolan i Mariehamn får illustrera det här inlägget. Här hade kapten Öfverström och hans styrmän all fått sin utbildning.

Fortsätter...

Alla 36 inlägg om ss Ledsund >>

Inga kommentarer: