KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, mars 28, 2009

Rockall - en huggtand i Nordatlanten




Rockall är en klippa som sticker upp ur Nordatlanten som en huggtand. Klippan är bara omkring 30 meter bred vid basen och 24 meter hög. Närmaste land, Donegal på Irland, ligger 424 kilometer bort.

Det var inte långt från Rockall vi red ut stormen med norska Wilhelmsen Lines m/s Teneriffa 1966. Jag var tredje styrman. Stormen hade börjat som en tropisk orkan och härjade USA’s ostkust. När den härjat färdigt drog den, på stormars vis, ut över Nordatlanten i riktning mot Shetland. Vi var på väg från USA till Norge och befälhavaren valde att gå storcirkeln över Atlanten till Pentlandssundet norr om Skottland. När vindstyrkan började gå över 50 knop och vågorna var 10 – 12 meter höga var det bara att lägga fartyget med stäven mot sjön och ligga och hålla med reducerad maskinstyrka. I och för sig ingenting ovanligt. Det har sjömän varit med om många gånger.

Maskintelegrafen hade stått på sakta fart några timmar och Teneriffa tog sjöarna fint. Plötsligt ropade rorsmannen: ”hon faller av, hon styr inte”. Andre styrman hade vakten. Han kastade sig över maskintelegrafen och ökade till fullt. Det var för sent. Teneriffa vräktes med sidan före ner i en vågdal. Vinden och sjön hade tilltagit så att sakta fram inte var nog för att hålla styrfart. Skadorna blev ganska stora. Styrbords livbåt slets ur fästena och fick en sida intryckt. Soldäcket över aktre midskeppet, en stadig konstruktion av järnbalkar och plankor, slogs sönder. Flera dragrör knycklades till. En hel del skador uppstod på styckegodslasten. Men tolv timmar senare var Teneriffa i full fart på väg mot Oslo igen.

Rockall har av de dåraktiga människor som vågat sig nära henne krävt sin beskärda del av fartyg och människoliv. En katastrof, nästan lika stor som Titanic inträffade här 1904. Ångaren ss Norge förliste och 635 människor dog. Jag återkommer till det i ett kommande inlägg.

Inga kommentarer: