KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, mars 05, 2009

ss Ledsunds sista resa 19

Gary:‒ Och när jag stod där och hängde vid relingen såg jag plötsligt en motorbåt full med svarta gubbar sätta kurs mot förtöjningsbojen. Båten dunsade mot bojen, flera man hoppade upp på densamma och vips, hade de lagt av förtöjningarna. Ledsund började driva baklänges mot stenpiren. Jag sneglade uppåt mot bryggan. Där fanns inte en käft! Jag rusade runt lite på främre midskeppet och letade efter folk men hittade ingen. Stenpiren kom närmare. Jag rusade ner i maskinrummet och skrek till försten:

‒ Sluta backa, vi åker på vågbrytaren!

‒ Säjer du det, Kalle? Nå, vi sparkar väl lite fram istället då, svarade försten sävligt och utförde manövern. Försten hette Gottfrid Lindblad.

‒ När jag kom upp på däck igen hade däcksbefälet observerat situationen och bryggan var bemannad. Jag tror att jag räddade skutan från att driva in i stenpiren, den gången. Fast ingen nämnde det efteråt. Jag tror att när hamnpersonalen i motorbåten såg propellern börja röras tog de för givet att fartyget var klart för avgång och kastade loss förtöjningarna.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer: