KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, mars 07, 2009

ss Ledsunds sista resa 21


Efter Takoradi blev råttorna besvärliga. De fanns överallt. Lastbommarnas preventerkättingar låg stuvade i högar vid masten under respektive bom. I kättinghögarna och under wincharna bodde hundratals råttor. Sjömännen uppfann ett djävulskt bollspel. En man skickades för att banka på, och röra om i kättingarna och under wincharna med en pinne. När de skrämda råttorna flydde från kättinghögen stod en man beredd med ett basebollträ och klappade ihjäl dem. Ofta hoppade råttorna upp på steam-rören och sprang utmed dessa. Där var de lätta att träffa med bollträet. Fick man en bra träff så flög råttan till sjöss direkt. De bankade ihjäl råttor så blodet sprutade.

Hans: ‒ Jag tömde brandsanden ur en låda i pannrummet och riggade en vippfälla så att råttorna ramlade i lådan. Därifrån slapp de inte upp. Jag hade fem råttor i lådan som jag snackade och lekte med på vakterna i pannrummet.

Gary: ‒ Jag låg och sov på frivakten och vaknade av att något knaprade på min stortå. Jag slog på lyset och satte mig upp. Där satt en fet råtta i kojens fotända och tittade ilsket på mig. Jag rusade upp och drog min morakniv. Det blev en vild jakt i hytten. Jag visste var råtthålet fanns i skottets panel så jag såg till att råttan inte fick smita den vägen. Till slut fick jag råttan inträngd i ett kilformat prång bredvid soffan och stack kniven tvärs genom den.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer: