KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, mars 24, 2009

Torre de Hércules - världens äldsta fyr


Fyrar fascinerar. Välbyggda, gamla, utstrålande styrka, skönhet, pålitlighet och - ljus, står de längs världshavens kuster på de mest oländiga ställen.

Hercules Torn vid staden La Coruña i Spaniens nordvästra hörn anses vara världens äldsta fyr. Här, vid den klippiga kusten strax söder om den beryktade Biscayabukten behövdes en fyr för att vägleda sjöfarten. Man vet att fyren har existerat sedan 100-talet e.kr. 

Tornet är ett imponerande bygge med 2,15 meter tjocka väggar i granit. Torre de Hércules finns förstås på UNESCOS världsarvslista.

Fyrtornets höjd är 57 meter. Ljuskaraktären är fyra vita blixtar var tjugonde sekund. Räckvidd, 23 nautiska mil.


Det jag minns bäst från mina färder på 90-talet med ATC's tankbåtar till La Coruña är det skrämmande vraket av tankern  Aegean Sea som ligger vid hamninloppet. Hon var på väg med 80 000 ton olja in till hamnen i La Coruña då hon grundstötte, exploderade och blev vrak. Där ligger hon nu, vid foten av klippan som Torre de Hércules står på, som ett rostigt monument över människors dårskap.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbade på ATC mellan -90 och -95
Tror att vi var på Bonny på samma gång. Jobbade som elektriker.
Var med om ett antal nära ögat händelser under denna tid som man funderat på i efterhand som när
Alandia Tide slet sig från en monoboj vid lastning i Libyen.
Hela båten var indränkt med olja.
Filipinerna tvättade bort allt på sjöresan till lossningshamnen.
Ett annat oljelekage mitt på Atlanten på väg från Sullom Voe med Alandia Force till Texas.
Dumpning av av varvsavfall utanför Mallorca efter dockning av Finny -90.
Vad höll man på med?

Ole sa...

Hej, elektrikern, kul att du hör av dig. Jo, det fanns nog nära ögat händelser. Det vore kul att få detaljer om händelserna du nämner. Skicka gärna.

Anonym sa...

Hej

Monoboj historien med Tide.

Namnet på platsen har jag tyvärr glömt. Mönstrade i alla fall på i Arab Emiraten med C/E och en reparatör som du kanske känner Stig Gustafsson (Beufore).
Till Libyen...började blåsa upp mitt i lastningen och förtöjningen brast.
"Loading mastern" hade svårt att få stopp på pumparna i land. Pumpman hann i sista stund stänga manifold ventilerna. Det var ännu tryck i slangarna när dom brast. Hela däck och akterbyggnaden var nedkletad.
Allt tvättades bort på sjöresan till Gela i Sicilien.

Alandia Force

Detta var min sista tankbåts-resa.
Vi hade lastat i Sullom Voe och under en kaffe paus på akterdäck märkte vi att vågorna dämpades på lä sidan om båten.
En av tankarna läckte tydligen via en "pitting".
Lasten skiftades om och läckaget upphörde.
Under "läktringen" till en Stena båt före ankomst i Texas började vi läcka på nytt.
Det var mitt i natten och man fick pånytt stopp på läckan och vi klarade oss undan Coast Gard.

Finny

Vi låg på dock i Marseile 3 veckor med Finny -90.
Efter avfärd från docken utanför Mallorca dumpade vi mer eller mindre allt varvs-avfall som fanns ombord. Bland annat minns jag att båda SLOP-tankarna hade putsas och detta åkte överbord.

Ole sa...

Ja, fy fan hur det gick till. Jag har nog också horribla exempel - när jag mer eller mindre "tvingades" länsa soptankarna vid Dogger för att inte befraktarna accepterade "load on top" vilket dom var skyldiga till. Klart besked från kontoret i MHQ: gör va fan du vill men sloptankarna ska va tomma när ni kommer till Hound Point.

Ole sa...

Förresten, tack för kommentarerna grabbar. Mera, tankbåtsepisoder, gärna om ni har.