KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, april 26, 2009

Ägg & bacon á la bogserbåt. Föglö Golden Gate. Vackra sund.

Bogserbåtsmat kallar jag mat som är gjord i ett enda kärl, stekpanna eller kastrull. Uttrycket uppfann jag på den tiden jag körde bogserbåt. Man fick göra mat på ett enlågigt gaskök. Den tillgängliga avställningsytan var en liten fläck som rymde kaffekoppen, högst. Då fick man skära ner alla ingredienser direkt i kastrullen eller stekpannan. Oftast blev det mycket gott. 

När man gör bogserbåts-bacon-och-ägg steker man baconet som vanligt (här slank det med en korv också) sedan slår man äggen över (söndra gulan) och låter allt puttra på svag värme tills äggen stelnar. Och för att spara disk kan man äta direkt ur stekpannan. Gott, gott! Bilden visar frukosten i morse. Och det ska va lök i. En stor, gul skar jag ner i rätten på bilden. En sån här frukost lever man på i tolv timmar.


I dag på frivakten har jag mest rättat examensprov från i fredags men något ledigt ska man ha från skrivbordet så jag sjösatte Bubblan och for till Föglö Golden Gate. Det är en halvtimmes vacker sjöväg härifrån.



Spännande vikar och sund är Föglö fullt av.

Inga kommentarer: