KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, april 19, 2009

Embarsund, dag fyra. Vindens kraft. Om Vargskär. God mat.

- I dag vill jag besöka mitt vindkraftverk, sa jag åt fru H i morse. Vi for iväg.

Jo, jag har ett vindkraftverk i Föglö, Bråttö. Det heter Albert, har en vingdiameter på 44 m, vingspetsarnas cirkelbanas högsta höjd = 87 m, kapacitet 600 kW. Jag kallar Albert "mitt" vindkraftverk därför att jag var med och bogserade honom i delar från Långnäs när han byggdes. Det var på den tiden jag körde SubSea Ålands bogserbåtar. Det är ljuv musik för örat att stå vid foten av Albert och lyssna till det svaga svischandet från hans vingspetsar. Vi stod där länge i dag, fru H och jag, och lyssnade till musiken som producerar 600 kW välsignad el med vindens hjälp.

Sen for fru H hem till Tosarby. Solo på husbåten igen.


Albert på Bråttö.


Vindkraftens urmoder, Alberts mamma, på Kallsö

Vargskärsakipelagen i Norra Föglö består av många holmar förbundna med broar och vägbankar. Längst i norr ligger Överö vars färjfäste vid behov anlöps av färjorna Långnäs-Sottunga-Kökar-Galtby. I söder, mitt i bildens nedre kant går färjpasset Embarsundslinjen, Vargskärsbornas viktigaste förbindelse med omvärlden. I dag finns i hela området fem bebodda byar. Hela befolkningen uppgår till cirka 70 invånare.

Typisk husbåtsmiddag, avnjöts i går kväll:

Gasgrillad Entrecote med sås på ÅCA-grädda och smör
Lättsjuden smörindränkt blomkål
Vinäger- olivolja- och citronmarinerade kikärter
Sallad på färska megawattomater från Vårdö, lök, fetaost och kryddor i en dressing av limejuice och olivolja.
Vinet? Nä, arbetssemester...

2 kommentarer:

britt sa...

Det där lät verkligen gott!

Ole sa...

Det var gott...