KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, april 12, 2009

Färjan Björkö blev årets första

- Häj, Bosse, dom vill ha Björkö flyttad från Embarsund till Prästö och lilla Töftö från Töftö till Mariehamn under påsken, sa jag i telefonen åt Bosse Sand, alltid redo.

- Bra, bara jag får dricka ur kaffekoppen och ordna en avlösare till mitt nattpass i Simskäla så kommer jag bums, sa Bosse.

Vi startade hemifrån för att utföra årets första färjflytt i morse kl 9 och med Birgitta som chaufför var vi i Föglö, Embarsund vid 11-tiden.

Det blev litet dramatiskt när vi hade avgått med Björkö från Embarsund. Efter bara några minuter slutade styrningen fungera på bägge propellrarna. För att inte driva på en grynna fick vi ankra. Efter diverse problemsökning och -lösning med ovärderlig hjälp av Folke Eriksson, färjförare i Embarsund, kom vi iväg ett par timmar försenade. Kl 17 parkerade vi färjan i Prästö norra färjfäste och for hem till en välförtjänt middag. Och när jag kom hem var Slottsundet isfritt!


Bosse Sand, alltid redo, vid ratten.

Inga kommentarer: