KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, april 28, 2009

Föglöminnen

Det känns nästan vemodigt men nu är min härliga niodagars arbetssemester i Embarsund slut. Avslutade just mitt sista färjpass. Som en hyllning till Föglö följer här en liten bildkavalkad som får illustrera mina trevliga minnen härifrån.

Man tycker sig höra färjan stöna när hon tar en sån här koloss på ryggen.

Bild på snygg Folkvagn. Används som bokmärke i skeppsdagboken.

Korsande trafik.

Mera korsande trafik. Embarsundsleden är livligt trafikerad på sommaren och redan nu börjar gamla godingar dyka upp.

Transmars arbetselefant rullar ombord.

Folke med aristokratiske frassen Findus, tror jag han hette. Mer om Folke strax.

Man blir själv glad av så här glada gäster.


Gästfria paret Ros-Mari och Folke hämtade mig i bil och bjöd på älgsoppa och kalvdans. Dom bor naturskönt mellan skyddande bergknallar strax invid Lillängö midsommarstång. Föglöborna har båtar. Hos Ros-Mari och Folke räknade jag till fem stycken, varav två ännu inte var sjösatta.
Kalvdans har jag inte ätit på 45 år. Det var gott! Och tack för gästfriheten! Det värmde ett sjömanshjärta.

Inga kommentarer: