KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, april 29, 2009

Hem från Föglö



- Musslor och sjögräs i förpiken! utbrast jag i morse när jag såg fåglarna simma omkring i dimman som låg tät över Embarsund. Men då var klockan bara sex och innan jag hade kokat skepparte och ätit upp sista Brieosten så var klockan sju och då började dimman sakta lätta. Klockan sjutretti var det klart och jag kysste pråmen på Jyddöstranden farväl, kastade loss, och satte kursen hemåt. Vid halvtolvtiden slängde jag en förtöjningstamp åt fru Haddock som stod på kajen i Tosarby och tog emot.

Resten av dagen gick åt till att flänga omkring som ett torrt björklöv i styv kuling för att uträtta ärenden och ta itu med sådant som försummats medan jag varit borta. Nu är korven, kolen och mjöden till brasan på Håkansplan i morron kväll anskaffade. Det är lugnt. 

Skepparte
Man tager en enliters ståltermos och ställer den på köksbänken. Släng i en kanelstång och en matsked citronsaft. Lägg ett melittafilter i en tratt, fyll på en dl grönt kinesiskt te. Koka upp en liter vatten, häll det kokande vattnet genom tratten ner i termosen. Rör i en tesked (bara en) honung i termosen. 
Aah, vilken arom, även utan rom!

Inga kommentarer: