KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, april 13, 2009

Husbåten Escargot



Har noterat en del nya läsare av denna blogg på sistone. Tänkte därför i ett par kommande inlägg tala om, presentera, vårt husbåtsliv. Just det, husbåt-liv. Husbåt är nämligen livet! 

Året 1991 fann vi oss vara ägare till en gammal husvagn. Jag ingjöt i min livskamrats medvetande ett påstående om att "husvagnar är ett herrans otyg på landsvägen, en husvagn ska vara på vattnet." 
"Jaha, säger du det," sa livskamraten tveksamt. 

Av bräder och styrox (frigolit på svenska) byggde jag en katamaranflotte, hängde på en motor och surrade husvagnen ovanpå.



Husbåten fick namnet Escargot efter snigeln som har huset på ryggen. Med Escargot utforskade vi åländska farvatten från Eckerö i väster till Väderskär i norr och Kobba Klintar i söder.

Konstruktörens bristande erfarenhet gjorde att Escargot så småningom, efter elva år, fick "kattrygg" vilket syns på dessa bilder från TV-programmet Strömsö som vi medverkade i.

Escargot behövde en ersättare och planer tog form...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även jag bodde en sommar i denna husvagn.Köpte den av Bror. Jag sålde den vidare till Godby,vet ej dess vidare öden. Pelle

Ole sa...

Jojo, den husvagnen tjänade oss väl elva år. Kul att den kom till nytta senare också.