KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, april 27, 2009

Mysteriet med det moderlösa ägget

- Vid Neptuns saltstänkta skägg, vad är detta? utbrast jag överraskad i morse när jag klev ut på däck. Andparet som letade mat akterom båten ryckte förskräckta till och tog skränande till flykten. Det låg ett ägg på däck. Ägget hade rullat på det svagt lutande däcket och stillsamt lagt sig till ro mot elverkets maskinlåda. Det är ett stort ägg. Nästan dubbelt så stort som ett hönsägg. 

I skrivande stund har jag ägget i tryggt förvar i kylskåpet. Vem värpte ett ägg på mitt däck natten till i dag? Vilken fågelart? Och vem i jessu namn värper ett ägg på kala däcket? Blev hon akut nödig? Har hon ingen holk? Är det någon som vet vilken fågel som kan bete sig så här?

Jag fotade ägget bredvid ett vanligt hönsägg för jämförelsens skull.

4 kommentarer:

Anonym sa...

mycket troligt en andhona men det kan vara en skrakhona som tyckte att de va den finaste skrakholk den sett i sitt liv och tänkte att här blir de ett fint place to be born sluggo

Ole sa...

Ifall andägg ser ut så där är det troligen en and för sådana simmar det runt båten hela tiden.

Anonym sa...

spännande om du får ett ägg till inatt sluggo

Ole sa...

Jo, och jag e smickrad om skrakorna tycker att de här e en mysig holk. Dom får gärna flytta in i kajutan. Ena kojen e ledig eftersom jag inte har nån besättning den här resan.