KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, maj 12, 2009

En färjförares vardag. Dagens observationer. Snabbmat.

Det har förekommit en del trafik i leden i dag...

... vilket jag haft möjligheten att observera medan jag gjort mitt jobb.

Första fartdåren.

Andra fartdåren (moderat fartdåre).

Tredje fartdåren.


Färjföraren har en halvtimmes matpaus mitt i 8-timmarspasset. Maten ska lagas och ätas på 30 minuter. I dag blev det kidneybönor, parmaskinka, Wilhelmkorv och vitlök. Allt finfördelat och uppfräst samtidigt i stekpannan i rikligt med smör. Medan jag rörde i stekpannan med vänster hand gjorde jag med den högra en sås bestående av 50/50 dijonsenap och turkisk youghurt. Rätten ska ätas ur soppskål med sked. (Egentligen ska all båtmat lagas i sådan konsistens att den kan ätas med sked.) Tillagning och förtäring tog 14 minuter. En mugg Valio youghurt naturell med djupfrysta hallon till dessert. Bra skepparmat som håller spant och bordläggning i prima skick och bibehåller spänsten i stående och löpande gods.

I kväll kl 22 är jag klar med mitt uppdrag. Några timmars vila efter det och jag sätter kurs mot Tosarby.

Inga kommentarer: