KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, maj 10, 2009

Husbåten Ole Träflyte gör tredje resan till Embarsund

Vi kastade loss hemifrån i dag vid fjortontiden med rutten lagd mot Embarsund. ("Vi" är jag och husbåten, ingen besättning.)

- Nu jävlar e de långhalsar i kölsvinet och gurkor i förpiken! utropade jag då vi befann oss i Harströmmen mellan Vårdö och Lumparland. Något stort och svart, större än en sjöfågel, rörde sig tvärs över min kurs. Jag grabbade kikaren.

- Åjaha, ingenting annat än ett rådjur som flyttar från Vårdö till Lumparland, pustade jag ut och gjorde kameran klar för en eventuellt möjlig bild när rådjuret kravlade upp på stranden. Jag fick ju en suddig bild. Om man klickar bilden nedanför stor så ser man rådjuret när hon just har klättrat upp ur vattnet.

Och för övrigt får ni hålla till godo med mina sneda och vinda oredigerade bilder här nedanför. Jag har inte tid att redigera bilder. Jag ska laga kvällsmål.

Det simmande rådjuret har kravlat upp på berget och visar oss sin vita rumpa medan hon nyfiken och orädd betraktar oss.

Skarven, den fascinerande lilla ön i Lumparn har börjat färgas i skirt ljusgrönt när vi passerar.
Den här platsen ligger någonstans mellan Tosarby och Föglö. Vet bloggläsarna vilken udde, vilken kommun?

Kölvatten, Gottholmskobben akterut. 

Vi seglar ofta genvägar utanför allfarlederna. Så ock på bilden. Grynnorna är många och hotfullt nära men med hjälp av amerikanska satelliter vet vi med femton meters noggrannhet var vi är.

Klockan 1840 förtöjde vi i Embarsund.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gissar på Lumpo udd i Lumparland. Pelle

britt sa...

Nå, Lumparudden, förståss! Den känner man utan och innan!

Anonym sa...

Och första priset är kanske en resa till Kastelholms slott..Pelle.

Haddock sa...

And the winner is.... Tosarby-Pelle! För att du svarade först.
De lärde må sedan tvista om vem av er som har rätt namn på udden. I sjökortet står det Lumparudden men i folkmun har den kallats Lumpo udd i tusen år.

Jo, första priset är en vandring från Tosarby till slottet. Ta med picknickkorg när du går.